VÆRDIREGELSÆT

Værdiregelsæt og ordensregler

Skolebestyrelsen 2022-2026

Indledning: Det er et mål, at alle, der er tilknyttet Husum Skole, vil trives i og understøtter et demokratisk, respektfuldt fællesskab, hvor skolens grundlæggende værdier præger hverdagen og hvor elevernes faglige, personlige og relationelle læring er i fokus. Det er et mål, at alle elever, medarbejdere og forældre bidrager til respektfuld indbyrdes dialog og har en tillidsvækkende og imødekommende tilgang til de udfordringer og problemer, der måtte opstå i en hverdag med både store og små fællesskaber.

Det er en forventning, at alle elever møder forberedte og parate til skoledagen. Det betyder, at eleverne er i klassen til tiden, er friske, har fået morgenmad og er udhvilede, samty er sikret mad i løbet af skoledagen, enten ved at have en madpakke med, eller ved at have bestilt mad.

Det er en forventning, at alle elever har grundlæggende forudsætninger for at indgå i fællesskabet med en værdig og respektfuld tilgang til såvel jævnaldrende som andre de møder i forbindelse med skoledagen på Husum Skole. Udgangspunktet er, at børn og unge gør det rigtige – hvis de kan og hvis de ved, hvad det rigtige i en given situation er. Det er et forældreansvar, at vise vejen for god adfærd, god kommunikation og evnen til at lytte og tage ved lære af og med andre i et fællesskab, samt at kunne sige fra, når de oplever, at den gode adfærd udfordres.

Det er en forventning, at alle elever gør sig umage med at gøre det rigtige og med at lære. På Husum Skole lytter vi, når andre taler og vi værner om de fællesskaber vi indgår i. Vi passer på skolens ting. Skolen sikrer tiltag, der kan understøtte elevernes forståelse for nødvendigheden af fælles aftaler og regler i både skole – og klassefællesskabet. Det er skolens opgave at understøtte udviklingen af fællesskaber, der leder til almen dannelse og demokratisk forståelse.

Ordensregler:

• Skolen åbner kl. 7.45 hver morgen. Alle skal være i skole til tiden, så undervisningen kan begynde præcis. Skolen lukker efter sidste lektion kl. 16.05. Alle elever skal forlade skolen, når efter sidste lektion, med mindre andet er aftalt.
  • Cykel, løbehjul, skateboard eller lignende skal parkeres i stativerne, og ingen må kun benytte deres cykler eller løbehjul på skolens område i skolens åbningstid.
  • Alle elever er ude i frikvartererne. Elever i 7. – 9. klasse og deres lærere kan lave særlige aftaler om indeordning i perioden fra efterårsferien og til påskeferien. Ved meget dårligt vejr tillades det, at elever opholder sig inden døre. Hvis man må være inde, ringer klokken 3 gange. Når man er indenfor, skal alle huske at tage hensyn til hinanden.
  • Overtøj skal hænges på knagerne uden for klasseværelset.
  • Værdigenstanden medbringes på eget ansvar. Ting, som man er bange for at miste, eller få ødelagt skal man lade blive hjemme.
  • Bolde o.a. legetøj skal kun bruges udenfor.
  • Mobiltelefoner skal være slukkede i undervisningstiden, med mindre der er aftale om andet med læreren. Jf. særligt princip herom.
  • At huske at overholde regler om god digital opførsel jf. skolebestyrelsens digitale princip/politik for brug af digitale medier i skole.
  • Ved hærværk på skolens materiel eller anden ejendom, kan forældre gøres erstatningsansvarlig.

Sanktioner i forbindelse med overtrædelse af skolens ordensregler:

Vi henviser til bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen:

Godkendt 06.10.2022